Gemeente reageert niet op e-mail – schriftelijke vragen van CKenG

Eerder deze maand publiceerde de belangenorganisatie Ik Verdien Beter de resultaten van een onderzoek naar de (on)bereikbaarheid per e-mail van 388 gemeenten in Nederland. Naar aanleiding daarvan heeft de fractie van CKenG schriftelijke vragen gesteld aan het College van B&W.Bereikbaarheid-Castricum

  1. Heeft uw College kennisgenomen van de resultaten van dit onderzoek?
  2. Wat vindt u ervan dat Castricum volgens de belangenorganisatie behoort tot de zes slechtste gemeenten van Nederland voor wat betreft het reageren op e-mail?
  3. Waarom worden ontvangen e-mails niet afgehandeld volgens de Gedragslijn e-mail voor Overheden?
  4. Hoe komt het dat onze gemeentelijke organisatie, volgens de onderzoekers, in het geheel niet reageert op e-mail?
  5. Een jaar geleden vroeg u de Raad om 4 miljoen Euro extra voor ICT. Hoewel de fractie van CKenG toen al kritisch was, heeft de Raad ingestemd. Welk deel van dit bedrag is geïnvesteerd in het verbeteren van de online bereikbaarheid?
  6. De ambtelijke organisatie werkt sinds januari vorig jaar in BUCH-verband. Hoe verklaart u de grote verschillen met Bergen, Uitgeest en Heiloo, zoals de onderzoekers hebben vastgesteld?
  7. Waarom ontbreekt het e-mailadres (of e-mailadressen per afdeling) op de website?
  8. Waarom wordt inwoners op het contactformulier gevraagd naar informatie die u niet nodig hebt om de vraag te kunnen beantwoorden?
  9. Eerder in 2017 stelde CKenG al vragen over de (digitale) privacy van inwoners. Die vragen hebt u destijds naar behoren beantwoord. Blijft u bij de toen gegeven antwoorden of is er naar aanleiding van dit onderzoek sprake van voortschrijdend inzicht?
  10. Wat gaat u concreet doen om de dienstverlening, aan burgers die een e-mail sturen, te verbeteren?

Het College heeft 30 dagen de tijd om de vragen te beantwoorden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *