Nieuwe auto’s voor het provinciebestuur – Mag het een onsje minder?

Het dagelijks bestuur van de Provincie Noord-Holland wordt gevormd door de Commissaris van de Koning en zes gedeputeerden. Natuurlijk moeten zij zich verplaatsen van Den Helder tot Hilversum en soms voor overleg naar Den Haag. Dan is het handig als er een auto klaar staat. Aangezien dat betaald wordt met gemeenschapsgeld, is de vraag gerechtvaardigd aan welke eisen zo’n auto moet voldoen.

Luxe BMW 530DA x Drive met opties

Het provinciebestuur, dat erop toeziet dat Castricum zorgvuldig met zijn financiën omgaat, heeft gekozen voor de luxe BMW 530DA xDrive. Er zijn vier nieuwe exemplaren besteld. Voor 70.000 Euro per stuk plus 12.000 Euro aan opties. Zo beschikken de auto’s over een sportstuur en vierwielaandrijving, waarvan de belastingbetaler zich kan afvragen of dat nu echt nodig is om je werk als gedeputeerde te kunnen doen.

CKenG vindt van niet. Onze fractie gunt iedereen het beste, maar sinds de affaire met ex-gedeputeerde Ton Hooijmaijers zou men toch beter moeten weten als het gaat om de schijn van onethisch handelen. Volgens de provincie is gekeken naar de arbo-eisen en voldoet de aanschaf aan de regels. Wat zijn dan die eisen en die regels? Waarom kiezen voor diesels, terwijl het gebruik daarvan door dezelfde provincie wordt ontmoedigd?

Signaal uit Castricum

Het provinciebestuur wordt gevormd door het volgende partijkartel:

  • Johan Remkes (VVD, commissaris)
  • Jaap Bond (CDA, gedeputeerde)
  • Elisabeth Post (VVD, gedeputeerde)
  • Cees Loggen (VVD, gedeputeerde)
  • Joke Geldhof (D66, gedeputeerde)
  • Jack van der Hoek (D66, gedeputeerde)
  • Adnan Tekin (PvdA, gedeputeerde)

Waarom geven wij vanuit de lokale politiek niet een krachtig signaal aan de provinciale politiek dat wij het niet eens zijn met de gang van zaken? De meeste fracties in onze gemeenteraad hebben ook vertegenwoordigers in Gedeputeerde Staten. De coalitie in Castricum (VVD, D66, CDA en GDB) bestaat vrijwel uit dezelfde partijen als de coalitie in Haarlem. Dus kunnen onze wethouders ook rechtstreeks hun collega-bestuurders aanspreken met de vraag waarom zij niet hebben gekozen voor een betrouwbare middenklasser zonder opties.

Oh ja: de Commissaris van de Koning en de gedeputeerden beschikken ook nog ieder over een chauffeur, terwijl een willekeurige ondernemer, die het minstens zo druk heeft, toch echt zelf zal moeten sturen. Gedane zaken nemen geen keer: de aflevering van de nieuwe BMW’s zal waarschijnlijk niet meer kunnen worden tegengehouden. Maar CKenG blijft strijden voor de belangen van inwoners in plaats van het eigenbelang waar veel bestuurders zich door lijken te laten leiden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *